torsdag 25 november 2010

I Bushen...

Hmm, på plats...eller vad man nu skall kalla det här. Tror jag nämnde ngt
om väderförhållandena innan jag åkte. D.v.s. att alla månader utom Juli
regnar det runt 500-700 mm. I gengäld regnar det inte mer än 3 mm den
månaden, så det jämnar väl ut sig...på något sätt.
Men jodå, nog regnar det alltid. Återigen vill jag då passa på att höja ett
varningens finger, att tänka på vad man önskar sig, innan man gör det,
eftersom man kan få det.

Jag sitter mitt i djungeln i NÖ Kongo utan kommunikation, knappt några
vägar, i en lerhydda och begrundar mina synder. Karma kanske? Nåja, jag har
begärt leave om ca 2 1/2 månad. Får ju se om den blir beviljad, men kan
inte göra mer än begära det.

Idag var vi på första patrullen, om man nu kan kalla en biltur på 2 km
totalt för patrull. Inte för att det går att komma längre utan att göra
ganska stora föranstalter, men iaf. Min förhoppning är att vi får bytt lite
personal här ganska snart, för det kommer att bli ohållbart om jag inte får
göra mer än så här.
Vi konstaterade iaf att något inträffat i krokarna här efter att ha pratat
med litet folk, två personer hävdar att ja, det var något, medan en tredje
säger att det har inte hänt något alls på länge. Någon ljuger således,
frågan är bara vem eller vilka, varför och vad som egentligen har hänt. Jo,
vi vet en hel del mer än det, men det tjänar iaf som exempel på vad vi
pysslar med.

Vi har, skall vi se här..1 Nepales som är Teamleader(vilket gör att vi inte
kan äta kött från kor) 1 Ryss som stf Teamleader, tillika G1, 1 Niger? om
de nu heter så, som är G4/G6(muslim, alltså mer matproblem), 1 Kenyan som
G3, och 1 Nigerian på G2.
Sen kommer då jag och en Uruguyan på sluttampen, med ännu inte direkt ngt
utsett att göra.

Iaf är vårt största problem att skaffa mat. Vi finns nära en Marockansk
pluton och de får ju mat via UN, men den får inte vi del av. Vi får ju
betalt så att vi skall skaffa mat själva, men det är inte så lätt när det
inte finns någon att få tag i, oavsett vad man betalar. Plötsligt ser jag
det inte som ett stort problem att det var dyrt i Kinshasa, jag kan byta
igen och betala vad det kostar..
Å andra sidan finns en hel del frukt att få tag i.

Vi besökte den lokala marknaden idag och jag lyckades köpa fiskelina och 3
krokar. Nu skall jag ha tag i någon form av sänke och sen skall jag fixa
ett spö. Som tur är växer det rätt mycket bambu här. Vi hittade dessutom
apelsiner. De kallas det iaf, men jag är helt säker på att det snarare är
lime, fast de smakar ngt mellan apelsin och lime. Inte sura utan snarare
halvsyrliga med en del sötma. De går utmärkt att äta iaf, och kostar inte
mer än 1 USD för 20 st och då är de ändå i apelsinstorlek. Helt ok.
Sen finns naturligtvis bananer i mängd och en och annan ananas.
Till kvällen skall jag samla på mig lite gräshoppor att ha som bete och
sedan blir det fiskepatrull imorgon.

Vattenpatrull är också genomförd idag igen, vi åker till ett tappställe en
bit härifrån, fyller dunkar och tar med oss tillbaka. Samma sak imorgon och
imorgon o.s.v. Det finns iaf vatten, alltid ngt.

Det blev helvegetarisk middag också...Inte riktigt vad man är van vid om
man säger så. En grönpåse hade suttit fint just nu..Men inte ens min
Tabasco har jag med mig, eftersom den hamnade i lådorna. Till saken hör ju
att mina lådor inte kunde följa med på flighten jag kom med, eftersom det
naturligtvis var en drös med folk på inspektionsrunda som åkte samma
helikopter som jag och Uuruguyanen som också är ny medlem på Teamsiten.
Inte heller han fick med sig särskilt mycket...faktiskt mindre än mig, så
jag har fått låna ut lite kläder till honom. Nåja, jag har säng, flagga och
moskitnät, så jag skall väl inte klaga :)

Lådorna "kanske" skulle komma nästa vecka med den helikoptertransport som
kommer en gång/vecka. F.ö. den enda transport som finns här...med bil tar
det flera dygn till veckor att komma någonstans alls. Det är bara 40 mil
till närmsta sjukvård, men det kunde lika gärna ligga på månen för vår del.
Lite värre än det var i Sudan faktiskt.

Nåja, nattedags..Nu skall jag till min sidensovpåse och sovsäck, vilket
faktiskt behövs framåt morgonen när det kyler på lite. På eftermiddagen är
det för varmt och på morgonen för kallt. Ingen ordning alls här ;) Här
skulle behövas lite Svenskt lagom istället.

/Blivande mästerfiskare Bengtsson

2 kommentarer:

  1. Hej

    Jag tror inte du kan läsa detta men va fan.
    Synd att det inte funkar med dina prylar, mat osv.
    VA VAD DET JAG SA. TA UNTSO så skulle du fått ett liv i lyx. Mat, el, värme, affärer osv.
    Nä du ville till Afrika för du "trivdes där"???
    Skämt o sido. Det är ju inte bra att du inte får bra käk eller har tillgång till utr. Detta kan (som du vet) leda till problem. Fysiken tar stryk. Håll dig frisk nu för bövlen och säg till TC att du behöver kött för att leva. Dra någon vals om religon och eskimåer och ett krav på hamburgare. Funkar säkert.
    Ta det lugnt o ligg lågt.
    Berger

    SvaraRadera
  2. Hej Bengtsson!

    Vet ju inte om du kan se detta, men om du kan det så vill jag säga det att jag ser fram emot dina blogginlägg. Detta av flera skäl...

    1. Vi får lära oss mer om något vi inte vet någonting om.

    2. Vi får oss flera leenden och skratt för du skriver så bra.

    3. Vi vet att du lever.

    Saknar dig och hoppas att många fiskar simmar ditt håll!

    Kram
    Lotta

    SvaraRadera