lördag 20 november 2010

20/11 2010

Jag har varit på lokal..mest trött, men jag inser att jag träffat mycket
folk, gjort många bekantskaper och fått en hel del vänner redan.
Jag fattar inte varför folk(ja, de civila, men en del Mil-personal med) är
livrädda för att gå hem om kvällarna. De få människor man möter är såvitt
jag noterat iaf, bara nyfikna och inget annat. Skulle det vara på annat
vis, tror jag att vederbörande får pisk av övriga locals här i stan. Nu i
nattens timmar var jag tvungen att passera en kyrka som det var fullt med
folk utanför? Tyvärr visade det sig att den väg jag normalt tar om dagarna
var stängd med rätt elak taggtråd, så jag fick backa en 10 meter och fråga
folksamlingen(50-70 pers) som av ngn anledning var utanför kyrkan kl 0100
på natten om de kunde visa en annan väg ut. Mycket riktigt, det var ju ett
par st som begrep engelska i den här frankofila avkroken, och en av dem
gick före mig och visade hur jag skulle ta mig runt. För övrigt hörde jag
några av de yngre viska sinsemellan, ngt om Jean Claude Van Damme när jag
passerade..det ni ;) inte varje dag man får höra något sådant. Så gammal
och vis, men ändå uppenbarligen snygg och respektingivande fortfarande :).
Nå, jag kom iaf hem i ett stycke och jag är inte helt förvånad. Som
sagt..lite närvaro på gatorna av UN-trupp hade varit en bra början till
att vinna "Heart and Minds". Det gör man inte genom en bilruta, inte här
iaf.
Nog om det, jag har fått en del av mitt bagage, typ 2/3. Tyvärr är det ju
skyddsväst och hjälm som saknas. Jag har iaf kommit fram till att nu
räcker det med inkompetens här. Jag kommer att sätta emot för att få lite
respons. Stf Force Commander, en Brittisk general har sagt att styrkan
skall göra allt för MilObs, då de är Missionens främsta resurs. Då kan de
få visa det genom att se till att vår packning kommer fram i tid, inte en
vecka till en eller två månader senare.
Om inte grejerna kommer till mig i tid på Teamsiten kommer jag att ta
satellittelefonen och höra av mig till honom(under intro-kursen uppmanades
vi att tala direkt med honom om det var ngt som var uppenbart fel) så det
tänker jag göra i så fall. Någon jävla ordning får det väl vara även här.
Hej hopp...

1 kommentar:

  1. Hej

    Du det där om j-c van damm var nog bara om vilken stil dom skulle bruka när dom kickade ner dig. Skämt o sido för fan ta inga risker.
    "kul" att höra att UN systemet funkar lika dåligt som vanligt. Hade det varit ett privat företag så hade det inte funkat i fem minuter.

    Ta det lugnt, ligg lågt ( mucka inte bråk framför kyrkan kl 0100)

    Berger

    SvaraRadera