onsdag 3 november 2010

Teknik och en del tråkiga föreläsningar...

En liten inblick i hur det funkar här(eller inte)...

Värt att veta är att jag kanske inte var helt listig, men jag räknade inte med att sitta fast här så länge, så jag har inte mer än 2 uniformer med mig. Borde ju räcka, och packutrymmet medgav inte mer heller.  Dessutom är det så att djungeluniformen är impregnerad med permetrin(mot insekter), vilket de andra uniformerna inte är. Så vad skulle jag ha dem till tänkte jag väl mest då...om jag nu tänkte..nu hade det varit trevligt med något att byta med. Lite varmt som sagt, men notera att jag inte klagade ;)

Iaf, teknik har jag pratat med en del om. Elen i staden kommer från ett hydroelektriskt kraftverk med fyra turbiner i Kongofloden. 2 turbiner har förstörts under krigen och en repareras ständigt..lämnar en kvar som funkar emellanåt.
El har som bekant tre faser normalt och här i huset går olika saker på olika faser och sällan mötas de tre. Just nu har jag AC och TV, men ingen belysning eller varmvatten. Tidigare har det varit TV, ljus och varmvatten i köket, men ingen AC. Varmvatten i badrummet och ljus utan AC o TV...Jag undrar vem som har kopplat det här huset och hur full han eller hon var.
Föreläsningarna idag vr iaf till del intressanta. Om inte annat har jag lärt mig vid flera tillfällen i dag hur man inte skall göra...alltid något.

Mest intressant var föreläsningen från den lokalanställde. En före detta lärare, vilket väl förklarar en del. Han förklarade t.ex. mångahanda saker om Kongolesisk kultur. Bl.a. hur brudköpen funkar och konstaterade att sätter man för högt pris finns en stor risk att man blir sittande med sin dotter och inte blir av med henne. Som exempel sade han att han som nyutexad lärare tjänade 70 USD i månaden.  Lönerna har inte ökat direkt heller. Intressant med detta var en av dessa listor med saker som ingick i de här köpen, faktiskt hade han en som vi fick se..bl.a. ingick ett antal lådor Öl, några flaskor Johnnie Walker, cigaretter, tyg och diverse annat smått och gott, naturligtvis även lite cash..i USD.
Enligt en lite äldre lönelista jag sett(2-3 år), så är det så att en kongolesisk soldat tjänar knappt 14500 Musse Pigg pengar, medan Bataljonchefen landar in på +45000 likadana pengar. 900 Musse Pigg motsvarar ca 1 USD. Matten får ni göra själv...

2 kommentarer:

  1. Hej

    Förtydliga priset för en dotter.
    Har en hemma som du vet. Hur många låder öl.
    Annars låter du ok, det är bra.
    Allt väl hemma, jag undersöker framtiden för dig gällande grader osv. Har ej fått något svar än.

    ha det bra ta det lugnt , ligg lågt.
    Mogens

    SvaraRadera
  2. Att du påpekar ngt negativt anser jag inte som att du klagar men sättet du skrev på känns ändå som att du klagade... sorry brorsan!

    Hoppas att du har de så bra du kan å att de inte e för varmt för dej;)

    Efterlyser lite bättre aktivitet bland komentarerna så J-O har ngt kul att se fram emot när han loggar in!

    BB

    SvaraRadera