måndag 22 november 2010

Det Grona Helvetet...

Mja, skulle man ju kunna tro iofs, och joda, nog ar det gront alltid. Men
marken ar rod och lerig och paminner mest om den roda Bosniska leran, fast
inte lika klibbig.

Det vaxer har..det ar enorma mangder insekter i alla storlekar fran
minimini till gigantiska skalbaggar. Den forsta ormen har jag med sett,
och jag ar inte ens framme annu..
Jag har fortfarande ett litet helikopterhopp kvar att gora pa en 15 mil
innan jag ar pa plats.

Naja, jag ar ratt nojd anda..hade det inte varit for kommunikationsbristen
sa hade jag nog varit nojd nmed placeringen. Det ar en helt ny(4 manader)
TeamSite jag hamnar pa.

Var var jag..jo, grönt var det ja. Det växer bananer överallt och mango
skall vi inte tala om. En liten flod(som ändå får Nissan att framstå som
en bäck) rinner förbi campen och där tvättar folk sina kläder, sig själva
och fiskar.
För övrigt om jag skulle beskriva den här platsen med ord så är det kanske
mest framträdande just..grönt och rött. Annars ser det ut som man skulle
kunna tänka sig, en massa små lerhyddor med stråtak, naturligtvis i
varierande storlek och utslängda överallt i terrängen, det verkar vara
samlat lite familjevis om jag förstått saken rätt, men det är ändå en
ganska stor och utspridd by jag befinner mig i trakterna av just nu.
Jag förstår precis var Astrid Lindgren fått sin inspiration ifrån, på sina
ställen ser det ut som byn där Pippi Långstrumps pappa var kung...När jag
ändå är inne på det spåret så kan jag rekommendera "Tintin i Kongo", det
känns lite så. Visserligen påstås beskrivningarna av invånarna vara
överdrivna, men jag tycker att det stämmer rätt väl. Men vad vet jag..jag
är ju bara här och kan se det på riktigt.
För övrigt är locals oerhört vänliga, trevliga och nyfikna.

Skall man försöka sig på en analys av läget så är det fortfarande en del
aktivitet från milis här i detta område och det var högst nyligen som LRA
var på plats och stökade och försökte göra ett par bortförande samt
plundra.
Tyvärr är ju LRA:s "stronghold" i stort sett detsamma som det område jag
är på väg till. Just nu påstås iofs huvuddelen av dem befinna sig på annan
plats.

Jag stötte f.ö. på en soldat från den Ugandiska armèn här när jag följde
med på en patrull för att ha ngt att göra. Han var prydligt behängd med
ett antal KSP-band och en gammal rysk 7.62 KSP...han hävdade med
bestämdhet att han var 25 år, men först efter att hans kollegor sufflerat
honom så att han visste vad han skulle säga. Han var inte en dag över 15
år, snarare 13. Till råga på allt så satt jag och studerade hans vapen
medan de andra pratade och kunde konstatera att om han försöker avfyra, så
kommer pipan antagligen att sprängas eftersom flamdämparen och mynningen
var full med torkad jord, lera och annat skräp.
Jaja, observera och rapportera var det..och det gör jag.

Jag har gjort min första Leaverequest, det känns skönt att ligga lite på
förhand. Jag tänker iaf åka snowboard vecka 7 2011. Om leaven sen blir
beviljad det vet jag ju inte, det återstår att se.

Jag kommer faktiskt att kunna fortsätta med att skriva inlägg, vi har data
via HF(motsv. KVDART), så jag kan fortfarande skicka mail, även om jag
inte kan ta emot.

Helikoptern lyfter tidigt imorgon. Då är det däremot det Gröna Helvetet
som väntar. Bilderna jag sett visar att det är mitt i djungeln, riktig
djungel med tät grönska och riktigt dåliga vägar(stigar) och att jag
dessutom kommer att ha förmånen att bo just i en sådan hydda jag beskrev
innan.
Å andra sidan är jag trött på att inte kunna packa upp mina prylar. Jag
längtar efter en fast punkt i tillvaron. Jag har ju flackat runt i olika
boenden på olika platser den senaste månaden. Jag vill hänga upp min
tvättlina, mitt moskitnät och sätta upp en liten svensk flagga. Jag hade
nog inte gjort mig som nomad verkar det som. F.ö. hoppas jag att
julpaketet från kungen når mig i tid. Jag kommer att tillbringa både Jul
och Nyår i bushen..får se om jag kan hitta någon bananplanta eller palm
att dekorera på lämpligt sätt. Skall jag följa vad de gör här blir det väl
med plastpåsar o annat man hittar i naturen här ;)

"J-O i Kongo"

6 kommentarer:

  1. En bananplanta måste ju vara ultimat som juldekoration, pyntet redan på plats även om kulorna är något orunda och hänger i klasar - bara glitter som fattas..Hoppas du snart får "landa" och packa upp. Allt gott från Hääplinge.

    SvaraRadera
  2. Hej

    Låter som du har det kanon bra. Grönt o fint.
    Du, ligg lågt med det där om gratis frukt. Skattekontoret kommer förmånstaxera dig för fri mat. Inget nytt i Harplinge minusgrader o snö blandat regn+ vind. KUL.
    Allt lugnt på Lv6, inget nytt om placering eller grader.
    Ta det lugnt ligg lågt.
    Mogens

    SvaraRadera
  3. Åh, vad fint. Jag som älskar gröna växter. Däremot mindre förtjust i ormar. Håll dig borta från dem. Kolla om du får se nåt apliknande.
    De kan vara trevliga. Brukar gilla bananer.
    Mor

    SvaraRadera
  4. Jag är chockad! Herre gud vad du har skrivit sedan jag sist läste. Trodde att det skulle bli mer sällan du uppdaterade bloggen men ack vad jag bedrog mig. Får väl hålla med Berger i beskrivningen av läget på Svea Rikes västkust - inget kul alls!
    I övrigt börjar det dra ihop sig till flytt nu och det känns faktiskt riktigt bra. Stugan uppfyller inte närmelsevis de nya kraven på energieffektivitet och jag fryser faktiskt även när jag är inomhus trots att de sprillans nya elementen går på max vilket genererat fantastiska elräkningar redan och nu ska tydligen Kung Bore göra sitt intrång på riktigt i slutet av veckan. Får väl flytta hem till morsan då....
    Kanske inte riktigt samma problem som du har förstår jag. Nåväl, du har kanske värme men det verkar ju ha varit lite skakigt med mycket annat och det måste ju vara ett mindre helvete. Får hoppas att det reder ut sig snart så att du har alla dina grejor.
    Jag måste säga att jag saknar dig trots att jag inte brukade springa ner dörren för dig men det är ju som det brukar vara - man saknar inte kon förrän båset är tomt!
    Ta hand om dig och lyd Bergers råd om att inte hitta på några dumheter! Du har ju uppenbarligen koll på Tintins syn på "Locals" och är det bara hälften så illa så vet man väl aldrig riktigt...

    /Jonas

    SvaraRadera
  5. OJ! Vad glad jag är över att redan höra ifrån dig hjärtat! Hade jag inte väntat mig...
    Jag vill också gå o plocka mango och bananer ifrån träden :). Dock kan jag gärna hoppa över de där insekterna och ormarna- huua!
    Ha ha, så du tycker inte att du blir tillräckligt mörbultad där nere då, så du skall prova på snowboard också. Jag kan lova en sak iaf- det gör ONT att lära sig det- utan omskrivningar.
    F ö har jag ställt till det och har ett lite halvjobbigt problem att lösa... självklart så infaller den viktigaste händelsen i min bransch under året helgen v 7- Möbelmässan...men men, jag får väl sjukskriva mig i värsta fall ;). Trodde ju att mässan skulle infalla tidigare under februari, som den brukar...suck.

    Sköt om dig så gott det går och töm skorna på insekter ;)...pusssss saknar dig

    SvaraRadera
  6. Hej

    Missade en sak " snowboard" é du go eller.
    Du kommer fan inte klara av det. Vi är över 40 och skall dricka öl i pisten inte öka sjv behovet i Sverige. Nä kom över det. Du har din mc och vi alla vet ju att den gör "ont " så det räcker. ormar, smakar dom gott eller??
    Ta det lugnt ligg lågt.
    Berger

    SvaraRadera