söndag 7 november 2010

Tropikerna

Joråsåattee...
Nog har man hamnat i tropikerna alltid. Nu är det inte bara varmt, nu regnar det dessutom samtidigt. Ungefär som att stå i duschen, fast utomhus..varmt regn ;)

Kan inte påstå att jag uträttat mycket än så länge, Intro-kursen pågår ännu och jag tillsammans med övriga har ju som ni kanske märkt innan dömt ut större delen av den. Fast tydligen lyssnar man på feedbacken som lämnas varje dag och är föreläsarna dåliga så byts de ut, åtminstone enligt Huschefen där jag nu bor(En Guatemalansk ÖvLt).
Annars är det är väl som det brukar på såna här ställen i övrigt, finns ju en del som har problem med sprit och så är det väl generellt hemma med. Kontrollen och åtgärderna är väl det som brister här. Sånt är ju lättare att ha koll på när det är hela förband och tydliga chefer. Just det exemplet jag tänker på som jag har närmast mig är å andra sidan på väg hem om 2 veckor, så det är ingen större idè att göra ngt åt det. Nej, det är ingen Svensk...men iaf.

Söndagen till ära har jag fått tvättat uniformen, tveksamt om den torkar i det här vädret bara..får nog stryka den torr ikväll misstänker jag.

Min största oro just nu är att Personalavdelningen här tittar på papperen från New York och filen de har på mig. Jag var ju listig nog(inte) att skriva vad jag pysslat med i det papperet, alltså radio-och datakommunikation och att jag varit stabsofficer på mer än tillräckligt hög nivå innan. Då är jag sannolikt dömd till ett liv i staben och förmodligen här i Kinshasa, vilket är det sista jag önskar(just nu iaf). Allt är svindyrt här, mycket beroende på att vi inte får röra oss var vi vill och det gör att priserna i de områden där det finns FN-personal stiger ofantligt. En pizza för 20 USD t.ex...visserligen stor och mer än tillräcklig även för mig, men ändå.
Genomsnittskongolesen (här i stan iaf) äter bara var 48 timme påstås det...lite dåligt samvete får man ju faktiskt.
Brödindex förresten..en baguette, nybakad och fin kostar ungefär 0.20 USD. Sen vet jag ju inte om de tar mycket mer av oss än av lokalbefolkningen. Men jag gissar att de egentligen kostar hälften av vad vi betalar.
Har inte mycket annat att komma med just nu. Jag skall istället helga vilodagen ;)

3 kommentarer:

  1. Blir det mycket baguetter? Med den pris-skillnaden mellan baguett & pizza. Men du måste ju få varm mat i dej. Så det räcker ju inte med varmt utomhusvatten vid dusch? Eller :)) Kullinariska rätter får du kanske prova på längre fram. Goda kryddor & gott i gott gott. Ta väl hand om dig. Varm här hemma, nä... -2 grader & klockan är bara 21,00. Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Tänk om regnet , som kom igår hade varit varmt, då hade inte bilen varit täckt av pansaris idag.
    Värm dej för oss också, vi fryser!
    i morgon ska det komma 10 cm snö!
    Ha de bra
    Mor

    SvaraRadera
  3. Du slipper iaf skrapa rutorna på bilen... e det inte det ena så är det det andra! För varmt eller för kallt...;) I morse var det väl 15 grader på kontoret, så då hade jag föredragit tropikvärme faktiskt.

    Låter inte som om du (som vanligt iofs) får i dig särskilt nyttig mat..? Ska jag skicka ner lite broccoli till dig kanske?

    Puss puss, hoppas du inte rinner bort ;)

    SvaraRadera