lördag 20 november 2010

19/11 2010

Ett annat bekymmer, inte stort, men ändå..jag har dålig koll på vad jag
berättat och inte, så ni får ha överseende om jag upprepar mig.
Just nu har jag inget vettigt för mig utan avvaktar med kraft på att
klockan skall bli lite mer så jag kan ta mig ut till flygplatsen och leta
efter mina lådor med utrustning. Det kan låta som ett litet problem, men
jag kommer snart att befinna mig där jag inte bara kan skaffa det jag
behöver. Antingen har jag det eller så har jag det inte och kan inte få
tag i det, så enkelt är det. Återigen, kan låta trivialt, men här är
sådant mycket viktigt. Jag behöver min säng och mitt myggnät, liksom alla
andra saker jag har i lådorna. Det sista jag önskar är att bli bokförd i
FN-systemet för att ha lånat något. Det är en sak att kanske förlora ngt
och vara skyldig FMLog den prylen, men då kan jag skriva en förlustanmälan
och be om ursäkt. Om jag förlorar ngt som FN äger blir det stor utredning
och enorm pappersexercis. Dessutom oavsett om det är mitt fel eller inte.
Så jag vete tusan hur jag skall göra..jag kommer för det första att vara
skyldig saker hos FN, för det andra kommer jag att ha mycket övervikt på
helikoptern om jag tar ut grejer..om jag inte tar ut det, då vet jag inte
om jag har grejerna när jag behöver dem. I mitt läge ett stort problem
även om det kan tyckas trivialt.
Å andra sidan kan jag inte förstå hur militär packning o utrustning kan
betraktas som allra lägsta transportprioritet..allt annat har företräde,
inklusive all annan packning. Men att jag och övriga MilObs skall bo och
verka i bushen utan utrustning är det ingen som bryr sig om.
Organisationen är väldigt inriktad på civila, vilket antagligen beror på
att de flesta poster är civila och de har liten eller ingen förståelse för
att jag inte kan köpa de saker jag behöver.
Speciellt i det här fallet då, de flesta Teamsiterna är färdigbyggda, men
dit jag skall är det under uppbyggnad, d.v.s. där finns inte någonting.
Nåja, jag reder mig väl. Jag har min hängmatta, klortabletter(till att
rena vatten), mitt myggnät och lite glatt humör ;). Tyvärr har jag inte
malariatabletter för mer än 4 veckor kvar, eftersom resten är i..ja,
precis..lådorna.
Nåja, jag skall passa på att njuta av civilisationen medan jag kan och i
kväll gå på klubben som finns i stan för framförallt MONUSCO-personal, men
även andra som har tillräckligt med pengar kan ta sig in där. Inte för att
jag skulle påstå att det är dyrt, inte med våra mått mätt iaf.
12 USD för en pepparstek(ursprung och vilket djur är okänt) med en öl och
en läsk till är rätt ok , dessutom är maten bra, just här iaf.
Samtidigt blir man en smula förundrad över annat, MC:na som jag berättat
om innan..jag fick veta att det var precis som jag trott, nämligen
Kinakopior. En sådan går visst löst på runt 3-5000SEK, vilket ju inte är
så farligt alls egentligen. Jag undrar vad de skulle säga om de visste vad
min hoj kostar ;) och att om jag byter däck både fram och bak, och med
lite arbete så har jag lagt ut nästan lika mycket som en MC kostar här.
Eller kanske att jag kan köpa 3 st för det jag betalar i försäkring varje
år...perspektiv var det ja..
Jag skulle önska att jag kunde få gjort en liten filmsnutt för att visa
hur det ser ut i staden. Att beskriva det är svårt, men om ni någonsin
sett en terrängkörningsbana, så kan ni göra er en bild av hur vägarna ser
ut inne i stan. Dessutom drösvis med galningar på MC med 1-3 passagerare
och/eller motsvarande last. Den enda trafikregel jag sett att någon följer
är som sagt att om man är i en rondell skall man stanna och släppa in
folk...det funkar väl ibland, men sådär mest. Annars gäller
självbevarelsedrift vilket fungerar mycket bättre än man kan tro. Det är
ju inte så att det ligger trafikoffer i drivor längs vägarna bara för att
man saknar trafikregler, men en o annan stryker kanske med, å andra sidan
har jag bara sett en trafikolycka hittills. Det jag inte begriper är att
uppenbarligen funkar det. Det gör det ju inte hemma trots alla regler som
finns. Jag gissar att vi hemma, som vanligt tvingas att vira in oss i
madrasser och tar på hjälm så att vi inte kan skada oss om vi snubblar när
vi går över en tröskel. Så hur tusan överlever folk en dag här utan
cykelhjälmar?? Här, där det är stora hål i gatorna där man lätt kan ramla
ner och slå ihjäl sig om man inte ser sig för. Fast det är väl det alla
vet om. Hemma så är det ju myndigheterna/samhällets fel, här får man
skylla sig själv om man är dum...Darwin`s teorier funkar med andra ord
rätt bra.
Nähä...mot flygplatsen och min högst eventuella packning. Dessutom har jag
lovat bort 5 säsonger med "Dexter"(En amerikansk TV-serie) till två
Pakistanska majorer. Det finns många sätt att skapa underlag för möjliga
gentjänster ;)
"Lala salama" på er(Ja det pratas en hel del arabiska med här, vilket inte
gör det språkligt lättare direkt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar