torsdag 5 maj 2011

Djurvän?

Nu kan jag meddela följande efter att ha kommit tillbaka från en tämligen
kort och inte särskilt vederkvickande leave..alltid en massa att göra och
sånt man vill göra, men inte hinner på så kort tid. Nåja, eftersom jag
tillhör den gamla generationen, så är jag fortfarande dumlojal mot min
arbetsgivare och tog bara ut CTO( ledig tid man får för att man är i tjänst
24/7 hela veckan), och inte någon UN leave, alltså fick jag inga resdagar
och mina 10 dagars ledighet blev bara 7 dagar hemma. Är man dum så är man.

Men jag får ju iaf rikta ett tack till vår resebyrå hemma, som alltid gör
sitt bästa för att man skall komma framm och tillbaka så smärtfritt som
möjligt.

Förresten, min tidtabell för interna flyg inom UN som nu är 3 månader
gammal eftersom det inte kommit någon ny, påstod att jag skulle ha gott om
tid när jag anlände till Uganda..jodå, lång näsa. Jag ringde till den
automatiska svararen från Addis Ababa och fick veta att incheckningen
skulle stänga 30 minuter innan jag kom fram. Vilket inte var vad jag fick
höra innan jag åkte(jag kollade naturligtvis innan jag lämnade missionen,
inte för att det hjälpte men ändå).
Iofs skulle jag inte lida av att vara kvar i Uganda ett tag, men
plikttrogen som man är fick jag ju göra mitt bästa och lyckade efter en
massa bekymmer krångla mig igenom diverse kontroller och annat på
flygplatsen och hittade en UN anställd som lugnt meddelade mig att jag
skulle skynda mig för att "de lyfter strax". Det var ju det jag hade och
det var därför jag var helt genomblöt av svett efter att ha irrat omkring
och letat bagage och blivit kontrollerad till förbannelse i
säkerhetskontroller. Jag har varit på bättre humör...

Iaf, min återkomst blev inte riktigt den succe jag önskade mig. Jag har ju
nämnt att jag har problem med råttor och andra djur i min hydda..jag var
inom en affär hemma i Sverige, som vi kan kalla "Biltema", och skaffade
råttfällor och musfällor som jag medförde och apterade så fort jag kom hit.
Tyvärr har jag inte fångat några ännu. Det är också oroväckande tyst i
hyddan på nättrna. Det gör mig nervös. Som jag också nämnt så bor det något
otäckt i eller runt min hydda som tar livet av mindre djur. Det har
accelererat, eftersom mina kollegor hittade en väldigt död hund utan
synliga spår efter skador eller annat bakom min hydda två dagar innan jag
kom tillbaka.
En orm har hittats på toaletten och en orm har min Teamleader hittat i sin
hydda. Oklart vilken sort, men jag vill egentligen inte veta ändå. Vi tror
iaf att det är en huggorm(av något slag) och en svart Mamba Jag är inte
rädd för orm normalt, men tropiska ormar är ju lite otrevligare än de vi
har hemma. Typ.. Spindlar skall vi inte ens diskutera.

I övrigt då? Inte mycket..jobbet går vidare i den vanliga takten.

Jag får väl återkomma när det händer något intressant. Det kan dröja...
Som t.ex att jag får min transfer till mer civiliserade trakter vilket kan
bli inom bara ett par månader. Jag har då gjort längre tid på den här
eländiga(läs kommunikationslösa) platsen än någon annan gjort tidigare.
Möjligen med undantag för de som bor här normalt då...

Ormfobiker och världsresenär Bengtsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar