torsdag 28 oktober 2010

Långt bort..

Tja, jag vet inte riktigt hur man skall utrycka det..Afrika..
Vilket jag kanske nämnt någongång innan, om kontrasterna. Det blir lite extra tydligt när man på gatan ser en Gul Hummer, ganska ny, som nästan kör över nån handikappad stackare som kryper över gatan med hjälp av armarna. Det är väl kontrast om något. Sen skulle jag själv aldrig köra med en sån på de här vägarna(vägar?) vissa hårdgjorda ytor finns, men mestadels, när man kommer av den fyrfiliga huvudvägen genom stan, så är det föralldel ganska hårt, men (där det inte är halvmeterdjupa vattenpölar) gigantiska hål och skräp överallt. Från byggmaterial, eller jag menar då stenar, betongskräp, lite metallskrot, plast och allt man överhuvudtaget kan tänka sig. Bara utslängt överallt.Jag skall försöka ordna fler bilder, men det är bara en ganska liten yta där vi får lov att vara ute och gå. Jag är tveksam till att hala upp en kamera ens där eftersom det slutar med att man blir rånad med stor sannolikhet.
Det är oerhört fattigt på sina ställen och var eller hur de andra får sina pengar fattar jag inte. Jag har fått mig ett SIM-kort nu så jag har en lokal mobiltelefon och där jag skaffade den såldes det bl.a. X10 Mini..och diverse andra ganska nya telefoner för rätt många hundra dollar styck. Vilka har råd att köpa dessa då? Några har rätt gott om pengar här iaf.
Att jag börjat fundera över pengarna kanske beror på att jag betalar 75 USD/natt på den Lusask där jag bor. Standarden är ju inte över sig om man säger så ;), men visst..AC och ett rätt ok badrum är inte att förakta, men en elektriker hade gråtit över elinstallationerna här :) men det funkar så det är väl ok.
Jag flyttar f.ö. till en annan bostad på fredag där jag skall bo med folk från Guatemala, Bolivia och Peru. Jag hade tur och råkade prata med en Polack som är på väg ut och det ena ledde till det andra och det tredje som gjorde att jag hamnar i "the Latin house" nu iaf.
Allt är mycket bättre med både mat, städ o tvätt för 1/4 av vad jag betalar just nu.
Under mina irrfärder för att samla in underskrifter från olika ställen och funktioner för att bli klar med "Check-In procedure" har jag emellanåt haft sällskap av ett gäng Algerier, fått mycket hjälp av en Indier, språkat med trevliga Kenyaner, träffat en förvånad Norrman och bestämt lunchträff med 1:e ambassadsekreteraren härnere. Han var väldigt glad att jag hörde av mig..han kanske har tråkigt...
Det kommer nog jag med att ha. Just nu är jag i väntläge till Onsdag morgon när utbildningen börjar.
Jag skall börja titta på Franskakursen så länge, för jag känner mig rätt handikappad med bara Engelska här..det kommer inte att fungera i längden.
Klockan är 18 nu och solen går ner..eftersom livet är hårt i missionen måste jag nu skaffa något att äta.
I`ll be back..
Förbannade teknik..får inte in bilden och det vill sig inte bara..kolla på  http://picasaweb.google.com/lotek850/FranRDCongo

1 kommentar:

  1. Hm ja jag känner igen en del av de där konstrasterna sen resan i Indien.

    Hoppas att boendet blir bra bland sydamerikanerna då :).

    SvaraRadera