söndag 2 januari 2011

29/12 2010, Långnäsa..väldigt lång näsa.

Inte kom jag iväg för att varken få tag i mat till oss eller få se lite
"civilisation" (mer än här iaf). Det fanns ingen MOP, alltså "Movement Of
Personnel" så inte fick jag åka iväg, utan jag sitter här och begrundar
mina synder..Visserligen kom den nye Teamleadern från Paraguay, men hans
bagage kom inte med trots att helikoptern är i princip tom. Han hade köpt
Potatis och diverse grönsaker i Bunia, som är vårt HQ. Tyvärr fick han inte
ta med det på Helikoptern, så det kommer kanske nästa vecka...kanske.
Undrar vilket skick grönsakerna är i då. Mitt matpaket från Kinshasa har
fortfarande inte kommit, Ghanesen väntar också på sin utrustning, men vad
jag tycker är värst av allt egentligen, (bortsett från att jag sitter fast
här över nyår då) är att Paraguyanen inte ens fick ta med sin skyddsväst
och hjälm när han åker ut i fält, för att han då har för mycket vikt.
Börjar bli rätt irriterad på hur organisationen inte fungerar.

Dessutom verkar Bangladeshierna som flyger här, tro att de kommer in i en
Hot LZ, alltså att det finns risk för beskjutning när de landar. De vägrar
att stanna helikoptern, så det är helt omöjligt att höra någonting som
någon säger. Nästa gång måste jag ha proppar i, för det är alldeles för
högt ljud. Visserligen kommer jag att höra ännu mindre då, om ens något,
men jag orkar bara inte bry mig. Vill de säga något får de stanna motorn.
Resten av MilObsarna håller iofs med mig, de är också trötta på det här,
men jag har varit här längst nu, med 6 veckor på raken, så jag är väl
kanske mest trött av dem.

Men det är som sagt bara ett par saker i mängden av det som inte funkar på
en sådan här TeamSite mitt ute i ingenstans. Vi är på vår tredje vecka utan
tolk nu..jag känner mig inte särskilt nyttig här. Dessutom påstår
Marockanen att nästa veckas Helikopter(4/1) är inställd eller åtminstone
flyttad...jag vet inte vilket eller till när, för jag har ingen
kommunikation att bekräfta det med.
Tack för den televerket.

1 kommentar:

  1. Kul att höra att det går som vanligt :-) Om jag inte minns fel så är det svårt att få med sig rätt saker även om man har plats! Amunition till exempel. Hoppas det går bra där nere trots alla friktioner.

    /Henrik

    SvaraRadera