tisdag 4 januari 2011

2011--Skall detta kanske bli året när allt blir bättre??

4 jan -11
37 grader, stekande sol, ingen AC och jag skriver rapporter..ja, varför
inte, ingen annan lär göra det, inte här iaf.

Och ser man på, "Africa Wins Again". Fick mail från min närmsta svenska
chef härnere igår, Kungens Julpaket har kommit..Hurra! Fast, tyvärr bara
till Kinshasa. Det som gör mig en smula bekymrad är att mitt mat och lite
annat-paket, som skickades från Kinshasa som Prio 1, den 7 December har ju
händelsevis inte kommit ännu, så har jag tur kan jag kanske få lite julmat
i början på februari, eller kanske när jag kommer från leaven i slutet
februari...undrar vad det är för status på eventuell mat då. Då kan jag
lika gärna spara undan det i ett hörn i hyddan och ha det till Påsk
istället ;) . Nä, jag är inte det minsta otacksam, jag tycker bara att det
kan inte vara en nyhet att saker tar tid här. Kanske kan vara idé att
skicka sådana grejer lite tidigare??

Strunt samma. Jag har fått planterat lite ananas, palmer och lite annat
grönt framför hyddan, så det ser riktigt prydligt ut nu. De marockanska
soldaterna och vår allt-i-allo här, Papa Richard, såg tämligen förvånade ut
över att jag jobbade och grävde hål att plantera i själv, istället för att
jag arbetsledde och de gjorde jobbet. Det finns vissa skillnader på Svenska
officerare och övriga delinkventer här.

Såja, klart nu, jag skickar den nye TeamLeadern till BUNIA(vårt HQ) för att
reda ut saker och ting med mupparna där(Chefen MilObs och hans G1). Jag
blev ju nekad att åka och köpa mat före nyår av oklar anledning, men får vi
inte åka på "supply runs" till civilisationen, då vet jag inte riktigt hur
vi skall bära oss åt, vi lär få börja äta pengar, som vi ju faktiskt har,
men inget att handla för dem.

Jag vill inte åka till HQ:t själv eftersom jag känner på mig att mitt
temperament kan kanske ligga mig en smula i fatet. Det var ju tur för G1
(som nekade mig att åka) att han inte fanns i närheten när jag fick
beskedet. Å andra sidan, vad vet han om hur det är här..inget. Får väl
bjuda in honom att besöka oss. Fast ingen annan vill ju komma hit för att
varken laga saker eller på annat sätt hjälpa oss. Sist när vi hade en
fordonstekniker här, så trodde han att han skulle få åka tillbaka dagen
efter...muahahahaa, hans chef lurade honom, han fick allt stanna här till
veckan efter. Helikoptern kommer 1gg/vecka, och stannar max 20 minuter,
inte mer, ibland inte ens det. Fast just nu inte ens så ofta. Det är ju "UN
Holidays" nu, gu'bevars', fast det gäller ju inte oss då.

Hmm, apropå pengar, det var en sanning med modifikation det där
förresten..jag har inte så mycket pengar kvar, men har fått veta var min
lön är iaf. Eller ja, delar åtminstone. Om Teamleadern har rätt, så finns
min lön från 2010 nu i Kinshasa, eftersom outhämtade kontanter går tillbaka
dit efter årsskiftet från sektorerna. Fast, hur skulle jag hämta pengar?
Jag får ju inte åka härifrån..Dessutom har Finance-mupparna på vårt HQ
supit bort min "Betalningsinstruktion UN-lön", där jag specade 70% till en
Svensk bank och 30% i kontanter. Det måste de gjort, eftersom jag har fått
en lönelapp i början av december(Den kom med helikopter för övrigt, mycket
ståndsmässigt) där det står att jag har kontant lön att få ut? Och inget
har gått till mitt bankkonto hemma.
Jag gjorde som jag blev tillsagd och öppnade inget konto i staden där vårt
HQ finns, för att jag fick veta att "Den kontanta delen av lönen kommer
minsann ut till Teamsiterna" Jaha, säger de det, så fixar de väl det. Så
tänkte jag. Det var ju dumt att lita på folk, sett så här i efterhand borde
jag ju vetat bättre.

Men, jag överlever, jag har nämligen idkat byteshandel eftersom mitt
svenska pulverkaffe nu tagit slut. Den Marockanske Plutch dök upp här och
var bekymrad eftersom hans handkontroll till datorspelet gått sönder, så
han undrade hur han skulle göra nu. Varvid jag erbjöd mig att fixa den
naturligtvis(inte det första jag lagar här, tack 3M för silvertejp ;) ), nu
var jag ju tvungen att öppna och möblera om lite inuti med, men sen funkade
den tillräckligt bra iaf. Det kostade honom en burk pulverkaffe, alla glada
och nöjda, fast mest jag som fick kaffe igen ;) .

Är det inte det ena, som flickan sade som blödde näsblod...nu börjar det
regna också, och inget milt tropiskt regn direkt..blir en natt i blöt
sovsäck då. Mitt tak läcker en smula om man säger så..men mina plantor blir
åtminstone glada. Men, dessutom faller temperaturen, bara 34 grader nu tack
vare regnet. Dags att byta kläder och springa min runda...

/Mästerrapportör Bengtsson

5 kommentarer:

  1. Exotisk läsning för oss i snön. Keep it up!

    Hoppas G1 hittar upp och ner på skokartongen till slut.

    SvaraRadera
  2. Förlåt hjärtat, förstår att det är jobbigt som f-n (minst sagt), men någon mer underhållande läsning får man leta efter :DDD. Det du berättar är så knäppt i en annans öron (ögon) att det inte går att göra annat än att asgarva åt somliga saker du skriver. Du lyser upp mörkret här :). Jag lovar jag skall ta hand om dig när du kommer hem.

    Tror iofs inte att du kan läsa kommentarerna, men jag kan inte låta bli att skriva ändå...

    Puss puss

    SvaraRadera
  3. Har precis funnit din blogg, mycket trevlig läsning när man har tråkigt hemma. Fortsätt dela med dig!

    // Axelsson, stolt aspirant 3:e pluton

    SvaraRadera
  4. Hej
    Sluta gnäll. Du har fint väder, massor av pengar, fri fys, exotiska kollegor och riskerar inte att bli tjock. Allt detta är som en synnerligen dyr semester ort.
    Välkommen till den underbara UN verkligheten.
    Något att vara "stolt" över.
    Du gör dock en mycket viktig insats. UN måste vara där bara för att vi alla skall veta att det är som det är.
    Jobba på J-O så ses vi snart.

    Berger

    SvaraRadera
  5. Hej Kungen. (2011-01-08)
    Tack för kul läsning. Jag var lite orolig när jag inte såg något livstecken på ett tag.

    Jag lider med dig, ingen mat, inget att göra, inget kaffe... Hur går det att bara dricka pulverkaffe och äta katthjärna och ingen att prata med förutom locals, på ett annat språk.

    Vi har haft en riktig vinter med mycket snö och mycket minusgrader ända fram till nu. Bra, men dyrt för uppvärmningen. Det ösregnar och är +2 grader på 10cm is. Allt är förhoppningsvis borta i morgon.

    Vi hade KN på nyårsmiddag i Olo tillsammans med Andrea och barnen och oss. En lugn och trevlig nyår. Raketer och allt.

    Vi skulle sharta ett plan och bomba mat på dig om vi kunde.

    Sköt om dig. Ät gärna hjärna. Mycket nyttigt och gott. Ser fram mot att träffa dig, när du har vägarna förbi sköna Sverige.
    Vi saknar dig.

    // Tomtarna från Göteborg.

    SvaraRadera