söndag 2 januari 2011

27/12 2010 Jomenvisst, som Pentti Varg sa..

Vi har inte så mycket att roa oss med här, men vårt senaste tillskott,
kaptenen från Mali är uppenbarligen rätt nervös av sig. Han är livrädd för
eventuella ormar, iofs så visade jag då snabbt ett par av bilderna jag
tagit på sådana vi avlivat inne på campen, vilket kanske inte gjorde det
bättre...men sen kom det ngt rykte, obekräftat ännu iofs, men att någon
stackars kongolesisk kapten satt livet till och blivit mat.
Det gjorde honom inte gladare, men då var ju den marockanske plutonchefen
snabb att berätta om en Bangladeshisk kapten som i början av missionen blev
uppäten i östra Kongo. Sen tror jag att jag nämnt en liknande incident för
några månader sen, men en Kongoles. Iaf, det triggade honom ordentligt, så
nu vågar han knappt följa med ut på patrull inne i byn ens. Han är helt
säker på att han kommer att bli uppäten här. Man har inte roligare än man
gör sig..

Jag och Ghanesen har iaf lite roligt. Apropå honom har jag inte sett till
katterna på två dagar...
Jag hoppas att Paraguyanen kommer imorgon så att jag kan lämna platsen med
gott samvete. Dessutom hade det inte skadat om de kunde få tummarna ur och
ge oss en tolk. Då hade vi kanske kunnat arbeta lite mer, just nu så är det
sådär...men det är ju inte vårt fel utan vi gör vad vi kan. Men jag förstår
sällan vad Maliern säger, hans engelska är riktigt riktigt dålig, inte ens
Ghanesen förstår vad han säger. Så att ha honom som tolk är värdelöst. Den
Marockanske löjtnanten är mycket bättre.

Ja, iaf, eftersom jag nu är chef här har jag passat på...jag har planerat
Long Range Patrols för nästa månad. Eftersom det längsta någon tagit sig
härifrån av MilObs'arna är 34 km(jag var med också), så har jag planerat
att vi skall upp till en gränsstad till SUDAN, drygt 80 km N härifrån och
sedan en till patrull, som tar oss ungefär lika långt söderut 2 veckor
senare. Jag vägrar att bara åka omkring i byn, vilket i princip är vad som
gjorts hittills.
Iaf, skall bli intressant att se reaktionen hos de som är lediga nu och
kommer tillbaka dagen innan vi skall på långpatrull Norrut ;) Jag och den
Marockanske PlutCh är överens..här kan vi inte bli sittandes.

Minsann..vi hade just ett besök av MSF, "Medicines Sans Frontieres" en av
de få NGO'er som har mycket bra renommè. Fast lite intressant ändå eftersom
de är ökända för att inte vilja ha med någon annan att göra, överhuvudtaget
inklusive FN. Det har ju mest att göra med att de vill bli sedda som helt
opartiska.
Nåja, de undrade iaf om de fick låna radion om de behövde evakuera ngn från
det lokala sjukhuset till närmare större by. Snäll som jag är sade jag
naturligtvis ja, så dagens goda gärning är klar. Tänk vad duktig jag är ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar